Miért nő a díj, ha nem okoztál balesetet?

A legtöbben logikusan azt gondolják: ha nem okoztam kárt, nő a bónuszom, akkor csökkennie kellene a díjnak. A valóság azonban egészen más. A biztosítók aktuáriusi számítások és kárstatisztikák alapján dolgoznak. Ezek az adatok pontosan megmutatják, hogy az egyes ügyfélszegmensek (például 20–29 éves budapesti autósok, vagy vidéki 50 év felettiek) milyen kárgyakorisággal rendelkeznek.

Ha egy adott szegmensben az előző évben sok volt a kár, a biztosító automatikusan emeli a díjakat – függetlenül attól, hogy az adott ügyfél okozott-e balesetet vagy sem. Ahol viszont a statisztika kedvező, ott vagy mérséklik a díjat, vagy legfeljebb az infláció mértékével korrigálják. Csakhogy az ügyfelek többsége nem egyedileg kerül megítélésre, hanem egy kockázati csoport részeként, így egyetlen szegmens drágulása több tízezer ügyfél díját is érintheti.

A biztosítók számítása: kevesebb ügyfél, több bevétel

Vegyünk egy leegyszerűsített példát. Egy biztosítónak van 100 millió forintnyi díjállománya. Évfordulókor minden ügyfél díját megduplázza (100%-os emelés), és erről értesítést küld 50 nappal korábban. Tapasztalat szerint az autósok mintegy 30%-a figyel erre, és vált olcsóbb biztosítóra – ők nem jelentenek veszteséget, mert a piaci árversenybe így is visszakerülnek.
A maradék 70% viszont észre sem veszi, vagy nem foglalkozik vele, és kétszeres díjat kezd el fizetni. Ez azt jelenti, hogy a biztosító az évfordulót követően kevesebb ügyfélből is nagyobb bevételt ér el.

A logika egyszerű:
30% ügyfél elmegy,
70% ügyfél marad, viszont kétszeres díjat fizet.

A 100 milliós állomány így is könnyedén 140 millió forintra nőhet – miközben a biztosító kárkifizetései is csökkennek, mert kevesebb ügyfele van, tehát arányosan kevesebb kárigény érkezik be. Vagyis: a biztosító jól jár, az ügyfél viszont rosszul – ha nem figyel és nem vált.

Miért éri meg mégis a váltás?

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás sajátossága, hogy minden évben szabadon választható.
Nincs hűségidő, nincs büntetés, ha másik társasághoz mész át – mindössze egy évfordulós felmondás szükséges, amit 30 nappal az évforduló előtt meg kell tenni. A tapasztalatok szerint az az autós, aki rendszeresen ellenőrzi a díjait a Biztoshely.hu kalkulátorában, átlagosan 20–40%-ot tud megtakarítani, és sok esetben ugyanannál a biztosítónál is olcsóbb díjat kap visszatérve – hiszen új ügyfélként más kedvezménykörbe kerül.

A „bónuszcsapda” jelenség

Sokan úgy gondolják, hogy a magasabb bónuszfokozat önmagában garancia az olcsó díjra.
Valójában a bónusz csak egy tényező a díjszámításban.
A biztosítók figyelembe veszik:
az életkort,
a lakóhelyet,
a jármű típusát és teljesítményét,
a kárstatisztikát,
és a teljes portfóliójuk nyereségességét.

Így fordulhat elő, hogy két azonos bónuszú, balesetmentes autós között akár többszörös díjkülönbség is lehet – pusztán azért, mert másik szegmensbe tartoznak.

Mit tehet az autós?

A legfontosabb: ne fogadd el automatikusan a biztosítód új díját! Amint megérkezik az évfordulós értesítő, érdemes:
megnézni az új díjat,
összehasonlítani a többi biztosító ajánlatával,
és ha van olcsóbb vagy jobb feltételekkel rendelkező konstrukció, váltani.

A Biztoshely.hu-n néhány perc alatt összehasonlíthatod az összes hazai biztosító ajánlatát, és online el is indíthatod a váltást – papírmunka nélkül.

Összegzés: A biztosítók nem feltétlenül „lehúzni” akarják az ügyfeleiket – ők a saját üzleti logikájuk szerint működnek. De a gyakorlat azt mutatja, hogy aki nem figyel oda, az fizet a legtöbbet. A hűség ma már nem garancia kedvezményre. A tudatosság viszont igen: ha évente egyszer rászánod azt az öt percet, és összeveted a lehetőségeket, akár tízezreket is megtakaríthatsz.

A Biztoshely Biztosítási Portál tapasztalata alapján az autósok döntő többsége, aki váltott, olcsóbb, igazságosabb díjat kapott – így a váltás nemcsak okos döntés, hanem ma már szinte szükségszerű is.