Az autósok körében nagyon ismert a téli utak mellett, mint veszélyforrás a rengeteg kátyú. A kátyúk veszélyesek, mivel képesek az autóban, esetleg a sofőrben is kárt tenni. Ahhoz, hogy megfelelően ki tudják kerülni a kátyúkat, vezetés technikával kapcsolatos ismeretekre is érdemes szert tenni, hogy minél rutinosabban álljunk neki kerülgetni ezeket a veszélyes tényezőket. A sofőrök még azt is megtehetik kátyú vadászat keretében, hogy segítenek megtalálni azokat az utat javító egységek számára, így nagy szolgálatot téve autós társaiknak. Létezik egy amolyan kátyú bejelentő honlap, amit áprilisban indítottak el. Mindezidáig 12000-en vették igénybe szolgáltatásait, ráadásul a szomszédos országból is sokan látogatták már fel erre az oldalra. Körülbelül 500 hibára derült fény fotók segítségével országszerte. Ráadásul már sok kátyú ki lett javítva ennek köszönhetően. A közvélemény kutatásban részt vettek szerint 30%-nak okozott már kellemetlenséget a kátyúk tömkelege az utakon. Körülbelül 200 millió forintnyi kárt térítettek meg már az autósoknak ezen a jogcímen.
A 2013-as évben több kár keletkezett mintegy 20%-kal az autósok körében. Nagyon gyakori a gépkocsi gumijának sérülése a kátyúk miatt, ami nem egy kis dolog, hiszen nagyon nagy balesetet is képes okozni egy gumi meghibásodás, akár életveszélyes sérüléseket is. De a lengéscsillapítóban és keréktárcsában okozott kár is elő szokott fordulni. A mély kátyúk igazán nagy kárt képesek okozni, hiszen éles peremeik felszántják a kocsi egyes alkatrészeit és mozgásképtelenné tudják tenni az egész szerkezetet. Főleg úgy képes nagy kárt okozni, ha nagy sebességgel haladunk. Ezért bír nagy jelentőséggel az a tény, hogy az autósok is hozzájárulhatnak a kátyújavítási munkákhoz.
A megelőzés érdekében megosztunk önökkel egy - két vezetéssel kapcsolatos szabályt.
Ha defekt keletkezik, a lehető legrövidebb idő alatt engedjük el a gázpedált és abba az irányba kell fordítanunk a kormányt, amelyre sodródott a gépkocsi hátulja. Utána igyekeznünk kell stabillá tennünk a kocsit. Ezután le kell cserélnünk a kereket. Ha nagyon sok kátyú található az úton, amerre megyünk, akkor szlalomoznunk kell, ezzel kikerülve az akadályokat. Balra majd jobbra kormányzás és a végén egyenesbe kell hoznunk a járművet. Viszont figyelnünk kell arra, hogy mennyire csúszós az adott útszakasz. Nagyon fontos, hogy minden esetben lassítanunk kell, amikor úgy érezzük, hogy veszély fenyeget minket. Kuplung -fékpedál alkalmazásával tudunk vészfékezni, hogy ha úgy alakulna a helyzetünk, hogy másként nem tudunk megállni és elkerülni az ütközést.
Ha nem tudtuk elkerülni a balesetet, akkor meg kell néznünk, hogy figyelmeztetett-e valami minket az úthibára, ha igen a biztosító nem köteles kifizetni a kárt, ha nem, akkor a rendőrséget fel kell keresnünk és ahhoz, hogy bizonyítani tudjuk a balesetet, annak körülményeit, fotókat kell készítenünk. Rendelkeznünk kell cascóval, hogy a keletkezett kár fedezve legyen. Az útfenntartónak is fel kell hívnunk a figyelmét a kátyúra, hogy ilyen többet ne fordulhasson elő. Ezért kell feltöltenünk a amiket csináltunk a kátyúvadász oldalára. A tervezett javításra szánt összeg ebben az esztendőben 8,5 milliárd forintnyi összeg volt az útszakasz javításokra, ami igen tetemes összeg, épp e miatt ha élünk a bejelentés mielőbbi lehetőségével, biztosak lehetünk benne, hogy minél több kátyút próbálnak meg kijavítani.Ez tehát például az egyik remek megoldás arra, hogy az autósok is hozzájárulhatnak a kátyújavítási munkákhoz.
Addig is igyekezzünk mi magunk is sok kátyút felfedezni, mindenkit figyelmeztetni egyes útszakaszokon találhatóakra, nehogy baj történjen, ezzel vigyázva egymásra. Minden tanácsot és technikát próbáljunk meg fejben tartani, hogy probléma esetén is képesek legyünk felülkerekedni az adott szituáción és jól kijönni az eseményből. Ezzel megelőzzük, hogy sokaknak vagy esetleg saját magunknak baja essen, így tiszta lelkiismerettel biztonságérzettel indulhatunk neki az útnak, amit beterveztünk. Minden tekintetben legyünk körültekintőek és próbáljunk meg törekedni a biztonságos vezetésre a legjobb tudásunk szerint. A kisebb rutinnal rendelkező sofőröknek azt ajánljuk, hogy próbáljanak meg minden eshetőségre odafigyelni és számítani, és minden szabályt betartani addig, amíg az utakon közlekednek.
Nagyon fontos tehát indulás előtt felkészülni az úthibákra is amennyire ez lehetséges, mivel a harmincezer kilométernyi magyar állami közútszakaszokon jócskán találkozhatunk kátyúkkal, ráadásul most a télen ezek javítása nehézkesebb is, mint a nyári vagy tavaszi időszakban, mert a meleg aszfaltkeverő gépek és telephelyek a hideg időszakban nem üzemelnek, ezért ilyenkor csak jóval gyengébb anyaggal tudják a javításokat elvégezni.