biztoshely.hu logo

Kapcsolat

Telefonszám: 06-70-7030-860

Email: kapcsolat@biztoshely.hu

Kánya rendszer - Központi kárnyilvántartási rendszer

Kérjük értékeljen minket...
1.00 of 5 - 3 votes
Thank you for rating this article.

Nem először merült már fel a bonus-malus rendszer megszüntetése, illetve lecserélése egy másik, tovább fejlesztett rendszerre. Tudni kell, hogy a bonus-malus rendszer alapvető célja, hogy a gépjárművezetőket fegyelmezettebb, illetve körültekintőbb vezetésre ösztönözze, így csökkentve a közúti balesetek számát, illetve a gépjárművel kapcsolatos egyéb káresemény számát. A rendszer révén ugyanis a biztosító társaságoknak lehetőségük van az üzembentartókat jutalmazni, illetve büntetni.


A jutalmazás azt jelenti, hogy magasabb bonus kategóriába sorolják azokat az üzembentartókat, akik egy meghatározott időn belül balesetmentesen vezetnek. Jellemzően ez a meghatározott idő a kötelező biztosítás fordulónapjai között eltelt egy esztendő. Az előre sorolás azzal az előnnyel jár, hogy csökken a kötelező biztosítás díja. Ellenkező esetben a büntetés azt jelenti, hogy a biztosító lejjebb sorolja az üzembentartót, aminek az lesz a következménye, hogy pótdíjjal drágul a kötelező biztosítása az illetőnek, illetve elveszítheti a kedvezményeket is. A fentiekből látszik, hogy egyáltalán nem mellékes, hogy az üzembentartó milyen kategóriába van sorolva, mert nagyon komoly díjfizetési különbségek alakulhatnak ki.

Abban az esetben, ha az üzembentartó biztosítót váltott, akkor neki kellett igazolnia, hogy az előző szolgáltatónál milyen bonus-malus besorolásban szerepelt, illetve kártörténeti igazolást kellett beszereznie. Ez hosszú ideig papír alapon történt. Változásokat hozott ezzel kapcsolatban a 2011. június 15-től hatályos miniszteri rendelet, amely leveszi ezt a terhet az üzembentartók válláról, illetve a biztosítókat sem kötelezi tovább a kártörténeti igazolás kiadására. Ez a változás előképe annak a tervnek, amely a bonus-malus rendszer teljes megszűntetését célozza, és amelyre várhatóan 2015-ben fog, sor kerülni. Fenti rendelettel megszületett a KÁNYA, azaz a Központi Kárnyilvántartási rendszer, amely leváltotta a papír alapú adatcserét, elektronikus alapúra. Ez azt jelenti, hogy biztosító váltás esetén az új biztosító a kártörténeti igazolást már a KÁNYA rendszeréből kell, hogy lekérje. Ezzel tehermentesítve az ügyfeleket. A cél egy gyorsabb, kényelmesebb, illetve az ügyfelek érdekeit jobban szem előtt tartó rendszer működtetése.

Természetesen, a rendszer nem működik még hibátlanul, mint ahogyan jellemzően, minden új rendszernek meg vannak a gyermekbetegségei. A hibák kijavítása folyamatosan történik. A legtöbb probléma az adatok hibás betöltéséből, illetve a hiányos adatokból adódik. Ilyen esetben a rendszer nem tud kiadni igazolást, ezért az ügyfélnek magának megkeresnie a régi biztosítóját, és megkérni, hogy lehetőség szerint gyorsan végezze el a KÁNYA-ban a módosításokat, hogy az új biztosító újra megpróbálhassa a kártörténeti adatok lekérését. Abban az esetben, ha nem sikerül határidőre elintézni az adatok lekérését, akkor az ügyfél az A00 besorolásba esik vissza, ami jelentős díjemelkedést jelenthet. Segítségért érdemes ezekben az esetekben biztosítási alkuszhoz fordulni, mert sokat tud segíteni a gyorsabb ügyintézést illetően.