Kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés fogalma
A kötelező felelősségbiztosítás bevezetése rendezte azt az áldatlan állapotot, amikor a károkozások miatt járó kártérítések nem kerültek kifizetésre a kárvallott részére, mert a károkozó vagy nem volt hajlandó fizetni, vagy nem volt olyan anyagi helyzetben, hogy azt megtehesse. A kötelező biztosítás szerepe abban, van, hogy a károkozó helyett a biztosító a kockázatvállaló, és adott helyzetben teljesíti a gépjármű üzembentartója által 3. személynek okozott kárt. Vannak, akik feleslegesnek tartják, de mivel kötelező a megkötése, így nem a személyes véleményen múlik. Kötelező felelősségbiztosítás nélkül nem lehet közúti forgalomban használni a gépjárművet.
Számolja ki itt a kötelező biztosítását!
12 biztosító díjából választhat ide kattintva!
A kötelező biztosításnál nincs önrész, tehát az egész kárösszeget a biztosító téríti. Jellemzően határozatlan időre köthető, de érvényessége 1 éves, ami azt jelenti, hogy 1 évben egyszer az évfordulókor van lehetőség biztosítót váltani. A kötelező biztosítások elemei között megtalálhatjuk, az un. bonus-malus rendszert, amelynek a kategóriái szerinti besorolás nagymértékben befolyásolja a díjazás mértékét. Minél hosszabb balesetmentes múlttal rendelkezik az ügyfék, annál magasabb besorolásra kerül, amelynek következtében folyamatosan csökken a felelősségbiztosításának a díja. Aki pedig sok balesetet okoz, annak eszerint egyre magasabb díjat kell fizetni.
A kötelező biztosítás megkötésénél figyelembe veszik azt is, hogy a szerződő félnek van-e már ugyanabban a gépjármű kategóriában érvényes szerződése. A szabályzat nem tiltja az ilyen helyzetet, de külön szabályozás vonatkozik rá. A szabályozás szerint a második gépjárműre kötött felelősségbiztosítás esetében a második gépjármű csak A00 bonus-malus besorolást kaphat, azaz nem kaphatja meg ugyanazt a besorolást, mint az első gépjármű. Erre csak akkor lesz lehetősége, ha az első biztosítás megszűnik a gépjármű értékestése révén. Ebben az esetben az eladott gépjármű besorolása átvihető a második gépjárműre. Ugyanakkor nagyon figyelni kell arra, hogy az első gépjármű biztosítójától igazolást kell kérni, és azt el kell juttatnia a második gépjármű biztosítójának. Erre 90 napja van, és amennyiben nem történik meg, akkor a bonus-malus besorolás visszamenőlegesen átkerül az M4 besorolásba, ami azt jelenti, hogy a díjazás jelentősen meg fog emelkedni.
Az odafigyelés és a határidők betartása, a kötelező biztosítás párhuzamos üzemeltetés esetében is nagyon fontos, mert anyagilag súlyosan érintheti az embert.
Hozzászólások (22)
2 autó van a nevemen. Az egyikkel volt kár okozásom. Mire számíthatok, mind az kettőn meg fog jelenni a károkozói pótdíj, vagy csak amivel a kárt okoztam? Ha csak a kárt okozó autón, akkor mi van abban az esetben, ha eladom az autót? Akkor "átszáll" esetleg a másikra?
Köszönettel: Kovács Ágnes
Párhuzamosan kötöttem az új autóra biztosítást.
B10 a régi
A00 az új
A biztositó ugyan az.
Ilyenkor is van valami teendő, hogy 90 nap mulva nehogy m4 legyen az új?
Vagy mivel ugyanaz a biztosító mindkét autónál, igy ezt tudják alapból?
Köszönöm a választ elöre is.
Idén áprilisban vettem egy második autót, amire természetesen az A00 besorolást kaptam. A másik autót még nem adtam el, de tervben van az is. Érdeklődni szeretnék, hogy melyik esetben járhatnék jobban? Amennyiben az A00-s autómmal kárt okozok, és kivárom az évfordulót, majd azután áttetetem a B04-es biztosításomat, vagy ha még az évforduló előtt áttetetem?
Segítségét előre is köszönöm.
Ha az új kocsi vásárlása és a régi eladása ugyanazon a napon történik, párhuzamos üzemeltetőként tarifálok, vagy nem új belépő leszek?
egy olyan kérdésem lenne hogy van egy párhuzamos biztosításom szgkra. az egyik autó tulaja és üzembentartója is én vagyok míg a másik autó a párom a tulaj én pedig az üzembentartó. most azonban sajnálatos módon a párom által vezetett ö tulajdonában levő autóval kárt okozott viszont én vagyok az üzembentartó igy a biztosító az én nevem alatt fogja vinni a kárigényt. ebben az esetben a kérdésem az lenne az én autóm B4 be van mig a másik a kárt okozott auto A00 ban mind a két biztosításomra kihatással lesz ez az incidens vagy csak arra az egyre amelyik kocsi okozta a kárt nem mellékesen nem én vezetve hanem a tulaj? illetve biztosítóváltáskor évfordulókor nekem most be kell írjam hogy ebben a gépjárműkategóriában volt károkozásom? mert kárkifizetésem az lesz de károkozásom viszont nem hogy működik ez törvény szerint? Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlöm! Amennyiben nincs "beállitva" A párhuzamos biztosítás, a jobbok bónuszú eladása esetén akkor is átvihető a bónusz a másikra?
Tisztelettel: Kovács Zoltán