A Magyar Gumiabroncs Szövetség már több ízben folytatott tárgyalásokat a kormánnyal abban a témában, hogy hazánkban is időszerű lenne ajánlottá tenni a téli gumiabroncs használatát. A bevezetés még nem történt meg, de erről bármikor születhet megállapodás, úgy mint a szomszédos országokban.
Az még nem tisztázott, hogy mindennek megvalósításához KRESZ módosítás szükséges-e, vagy pedig a biztosítási törvény keretében születhet ide vonatkozó szabályozás.
Az tehát úgy tűnik, hogy a kötelező téli gumi használat az év elején még biztosan nem lesz elrendelve, sőt még az is kérdés, hogy a végső döntés az ajánlás marad, vagy pedig kötelező jelleggel lesz előírva. A Gumiabroncs Szövetség kifejezetten ajánlásról beszél, tehát az ő terveik szerint az autósok nem lennének kötelezve a téli gumi használatára, de a valóságban ennek mégis az lehet az eredménye, hogy a járművezetőknek végül meg kell venniük a téli gumiabroncsot a balesetek elkerülése és megelőzése érdekében.
Kötelező biztosítás kalkulátor 12 biztosító díja online kedvezménnyel! | Casco biztosítás kalkulátor Most még olcsóbb mint valaha! | |||
Lakásbiztosítás kalkulátor Olcsó lakásbiztosítás percek alatt! | Utasbiztosítás kalkulátor Több biztosító ajánlata egy helyen! |
A szakemberek szerint egyes európai országokban, ahol nem kötelezően előírt a téli gumi használata, egy karambol esetén ha az derül ki, hogy a balesetnek egyik fő oka a téli abroncs hiánya volt, akkor bizony akkor büntetést szabnak ki, aminek egy téli készlet ára csak a töredéke. Nálunk egyelőre abszolút nem gyakorlat, hogy amennyiben egy baleset azért következik be, mert az okozó nem az útviszonyoknak megfelelően felszerelt járművel idézte elő a bajt, akkor a biztosító megtagadja a kárt kifizetését. Pedig ez egy igen célravezető és jogos módszer lehetne. Mindezek mellett a taxisokra vonatkozó új rendelkezések kötelezik a taxisofőröket a téli gumi használatára, és ennek kicsit végül is ellentmond, hogy ha a többiekre nézve ez alternatív módon működhet, hiszen akik a közúti közlekedésben részt vesznek, azok egymásra azonos módon jelenthetnek veszélyt függetlenül attól, hogy foglakozásuk a járművezetés, vagy úrvezetőként ülnek a volán mögött.
Sokak véleménye, hogy a magyarországi vonatkozó szabályozás már igen csak elavult és kirí a szomszédos, illetve általában az európai rendelkezések, szabványok közül. Példaként említhetjük Romániát, Ausztriát, vagy Szlovéniát, ahol nem csak, hogy valamilyen formában kötelező a téli gumi használata, de az ezzel kapcsolatos elvárások jóval magasabbak, mint nálunk várható. Ugyanis a hazai elvárások, előírások a téli és nyári gumi szempontjából egyöntetűen 1,6 mm-ben szabják meg az elfogadható gumiabroncs profilméretet, ami pedig szinte minden más országban ennél nem is kevéssel magasabb.
Nagy kérdés, hogy ha bevezetésre kerül a kötelező téli gumi, mekkora változásokra lehet majd számítani. Jelenleg széles körű felmérések zajlanak, ami alapján azt már lehet tudni, hogy hazánkban sajnálatos módon a járművezetők legnagyobb részének csak az anyagi vonzat jut eszébe erről a témáról, márpedig érdemes elgondolkozni azon, hogy egy csúszós, veszélyes úton nem megfelelő abronccsal közlekedve mekkora tragédia okozói, vagy részesei lehetünk.