A hazai biztosítók átlagban négyszázezer forintos kártérítéseket fizetnek ki egy baleset során a kötelező biztosításon keresztül. Az itthoni gépkocsik java része száz lóerősnél kisebb teljesítményű, de a statisztikák azt mutatják, hogy nagyobb autóval okozunk gyakrabban balesetet. A legalacsonyabb teljesítményű személykocsikkal szinte csak elvétve okoznak a sofőrjeik kárt, de érdekes módon mégis ezekre az autókra a kötelező biztosítási szerződés keretében átlag nagyobb összegeket fizetnek kártérítésként.
Az elmúlt évben összesen 2,7 millió személyautóból hazánkban az alábbi volt teljesítmény szerint a megoszlás. 110 ezer autó tartozik a két legkisebb kategóriába, ezek az 50 lóerő alattiak, az 51 – 70 kilowatt kategóriában 1 millió autót számoltak, a 38 – 50 kilowattos csoportban található volt 700 ezer személyautó és ugyan ennyi a 71 – 100 kilowattosok közé. A nagy teljesítményű autók száma 101 – 180 kilowatt kategóriában 227 ezer darab volt, az ennél nagyobb teljesítményűeké pedig mindössze 2500 darab.
Lássuk, nagyobb, vagy kisebb autóval okozunk- több balesetet? Szerencsére általánosságban az elmúlt tíz év során egyre kevesebb személyautó okozta baleset történt, a százból öt arány mára százból háromra esett vissza, amikor egyik személygépkocsi a másiknak kárt okozott. A teljesítmény kategóriák szerinti megoszlás úgy néz ki, hogy a kisebb teljesítményű személykocsik 2,4 százalékban okoztak kárt, a 101 – 180 kilowattos kategóriájú autók 4,46 százalékban, míg a legnagyobb teljesítménnyel bíró autók baleset okozási aránya 4,2 százalékra rúgott.
A legalacsonyabb teljesítményű személyautók esetében az átlagosan kifizetésre került kár összege 497 ezer forintra rúgott, a 101 – 180 kilowatt teljesítményűeknél ez az átlag 564 ezer forint volt, a legkisebb teljesítményűeknél pedig 423 ezer. Ezek az adatok a tavalyi évben kifizetett kötelező biztosítási térítésekből lettek kinyerve, melyből valóban az tűnik ki, hogy bár a nagyobb teljesítményű személygépkocsikkal jóval gyakrabban okoznak kárt másik autónak, de érdekessége a dolognak, hogy a kis teljesítményű kocsik esetében pedig az átlagosan kifizetett kártérítés összege mégis elég magas.