Honnan tudom egy autóról, hogy személy vagy teherautó?
A közúti közlekedésről szóló törvény és a törvényt módosító kormányrendeletek, valamint a közúti közlekedési igazgatási feladatokról, a közúti közlekedési okmányok kiadásáról és visszavonásáról szóló BM rendelet szabályoz mindent, amire szükség van a forgalomba való részvételhez. Ezek a szabályozások adnak útmutatást arra vonatkozóan, hogy a közlekedés folyamán milyen okmányokra van szükség, és azoknak milyen formai előírásaik vannak. Így a forgalmi engedély és annak tartalmi elemeit is ezek a rendeletek szabályozzák. Honnan tudom egy autóról, hogy személy- vagy teherautó?
A gépjárművek besorolását szabályozó BM rendelet kimondja, hogy a meghatározott gépjármű besorolást a forgalmi engedélyben a „J” adatmezőben kell feltüntetni. Ezt hivatalosan a tárgybeli járműre vonatkozó gépjármű kategória besorolásnak nevezik. A besorolásnál a nemzetközi szabályozást is figyelembe véve, a közúti járművek forgalomba helyezésének és forgalomban tartásának műszaki feltételeit veszik alapul.
A jelenleg érvényben lévő szabályozás alapján a következő járműkategóriák vannak:
M jármű kategória: Személyszállító gépkocsik.
- M1 kategória: Személyszállító gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül legfeljebb nyolc ülőhellyel.
- M2 kategória: Személyszállító gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül több mint nyolc ülőhellyel és legfeljebb 5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.
- M3 kategória: Személyszállító gépkocsik, a gépjárművezető ülésén kívül több mint nyolc ülőhellyel és több mint 5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.
N jármű kategória: Áruszállító gépkocsik.
- N1 kategória: Áruszállító gépkocsik, legfeljebb 3,5 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.
- N2 kategória: Áruszállító gépkocsik, több mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.
- N3 kategória: Áruszállító gépkocsik, több mint 12 t műszakilag megengedett legnagyobb össztömeggel.
Hozzászólások (84)
Üdv!
3570kg össztömegű, M1 kategóriájú opel zafira vezethető B kategóriás jogsival?
Bérelt lakóautóval megyünk Horvátországba nyaralni. Kérdésem az lenne, hogy a lakóautó biztosítható-e utasbiztosítás keretein belül? Személyautónak minősül-e?
Válaszukat előre is köszönöm!
Van egy olyan doboz-felépítményes teherautóm aminek az önsúlya 3750kg. Az össztömege 5590kg. Vissza lehet-e minősíteni akár kpm-nél vagy márkaszervízben?
Illetve ha doboz-felépítményt cserélek rajta aminek kisebb a súlya és ezáltal 3500kg alá kerül az önsúlya a teherautónak így már vissza lehet minősíteni?
Válaszát előre is köszönöm!
Adott egy kisbusz. Összesen 18 üléssel.
Át tudom minősíteni teherautóra ha kiszedem az üléseket és csak elől hagyok 3 ülést? És ha megoldható akkor ennek mennyi az anyagi vonzata? Köszönöm
VW Transporter T4 típusú járműből létezik személyautónak és teherautónak vizsgáztatott vàltozat is. Ha én tehetautónak vizsgázottat vennék (B-kategóriával vezethető, 3.5t max, 3 fős) milyen plusz költségekkel kellene számolnom az üzemeltetés során egy személyautóhoz képest? Gondolok itt a biztosításra (drágább lenne-e? Kb hányszorosa?),D2 matricára, műszaki vizsga árára (picit dràgàbb mindkettő). Van még valami, amitől eltér egy személyautónak vizsgáztatottól? Magánszemélyként használnám, nem céges jàrmű lenne. A teherautónak vizsgázottak 30-50%-kkal olcsóbbak, és kíváncsi lennék, hány évig kellene használnom, hogy a vételár különbözet megtérüljön.
Előre is köszönöm.
Válaszát előre is köszönöm.
B-től tiltottak , de meg maradt C ami elvileg 3500Kgtől enged vezetni . Ilyenkor hogy nézik? Jogosult vagyok rá?
n1 kategóriás autó saját tömege 1630kg együttes tömeg 2550kg de a megengedett össztömege 4500kg ilyenkor mi a felállás, minek minősül és mivel lehet vezetni?
illetve egy 5 személyes teherautót át lehet papíróztatni 2 személyesre?
Kisteherautó dupla kerekes
N2 - tehergépkocsi 3,5 és 12 t között besorolásba van
UAZ Hunter jármüvet szeretnék vásárolni.Az eladónál tehergépkocsinak van feltüntetve.A saját tömege 1845 kg.Kérdésem : Ennél nagyobb terepjárók is vezethetőek B kategóriás jogositvánnyal.Ezt lehet-e,továbbiakban ha magáncélra vásárolom,van-e valamilyen külön előirás : menetlevél,tachográf stb előirás ? Azért ez,mert nincsen teletömve a modern világ elektrotechnikájával,és elnyühetetlen.https://www.uaz.hu/uaz/uaz-hunter
Svédországból szeretnék kisteherautót vásárolni és az lenne a kérdésem mivel az eladó nem tudja, hogy a svédben kiállított számlára rá kell e írni a vtsz számot? Köszönöm!
Sokan azzal érvelnek, hogy 3500kg össztömeget meghaladó jármű minden esetben C kategória köteles (kivéve a 3500kg +750kg jármű szerelvény) Függetlenül a jármű kategória besorolástól (M1, N1, stb).
Szeretném elkerülni a közúti igazoltatás esetén a büntetést hivatkozva az Ön által leírtakra.
Köszönöm.
Helyes e ez az állítás ill. milyen büntetést kaphatok ellenőrzésnél?
Köszönöm.
Vállalkozó vagyok(kereskedelmi területen). Áfa körös, egyéni vállalkozó.
Az lenne a kérdésem, hogy N1G kategóriájú terepjárónál az áfát vissza tudom-e igényelni, illetve üzemanyag, üzemeltetési költségeinél az áfa levonásba helyezhető-e?
Köszönöm a válaszát
Kérdésem az lenne hogy van e arra lehetőség hogy egy jelenleg M2 kat. tartozó 16 fős 3.500kg össztömegű járművet visszaminősíteni M1 kategóriába. fáradozását köszönöm.
Darvas Zsolt
Azt szeretném kérdezni, hogy N1-es kisteher át lehet-e vizsgáztatni, nagyobb kategóriába?? Köszönöm.
N1 kategóriába tartozó, max. 3,5 t legnagyobb össztömegű áruszállító gépkocsit szeretnék vásárolni használtan és azt lakó- autóvá átalakítani. / Citroen Jamper, Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Renault Traffic L2 H2 vagy L3 H3 tipusokra gondoltam.
-Az egyik verzióban "kinézett" jármú, zárt áruszállító, gyári 6 személyes. Kérdésem az, hogy a jármű átminősítéséhez lakóautóvá, várhatóan milyen költségeket jelent?
- Néztem továbbá zárt áruszállító 3,5t -alatti gépkocsikat, 3 személyeseket. Ebből van választék bőven. Ha ilyent veszek, de szeretném ha 6 személyes lenne, ennek mi az útja és itt is a költségekre lennék kíváncsi.
Tájékoztatását előre is köszönöm.
Sipos Kálmán
Tehát a személygépkocsi: négy, illetve három gumiabroncskerékkel felszerelt olyan gépjármű, amely a vezetővel együtt legfeljebb nyolc felnőtt személy szállítására alkalmas, azzal, hogy ide tartozik a benzinüzemű, a dízelüzemű, az elektromos üzemű, a gázüzemű személygépkocsi, a versenyautó, az önjáró lakóautó. Személygépkocsinak minősül továbbá az a vegyes használatú, 2500 kg-ot meg nem haladó megengedett együttes tömegű, olyan gépjármű (nagy rakodóterű személygépkocsi), amelynek rakodótere gyárilag kialakítva kettőnél több utas szállítására alkalmas, de kézzel egyszerűen oldható ülésrögzítése révén a felhasználás szerinti terhek szállítására bármikor átalakítható a válaszfal mögötti rakodótér, ideértve azt az esetet is, ha az ülés eltávolítására visszafordíthatatlan műszaki átalakítással került sor.
Tehát, ha egy személygépkocsit utólag alakít át egy hazai, - vagy külföldi - erre szakosodott cég, akkor adójogi szempontból az még nem lesz teherautó, hanem marad személygépkocsi, és lehet rá fizetni a cégautóadót. Akkor jön a csavar, ha a forgalmiban mégis N1 van beírva, mert akkor viszont az autópálya matrica egyből D2. Erre mondaná tanult barátom, hogy " kiváló, ötös! "
A Ford Fiesta VAN Kölnben rácsozva, hátsó ülés nélkül jön le a szerelősorról. A Ford Focus VAN már itthon lesz Rácsos autó...
Vasaroltunk egy Clio kisteherkent es sajnos a kulfoldi forgalmiban nem neztuk hogy M1 szerepel tehat szemelyautokent uzemel viszont nekunk mindenkepp N1, kisteher kell. Ezt hogy tudjuk levizsgaztatni? Az auto a valosagban kisteherkent funkcional, tehat at van epitve gyarilag, vagyis igy gyartottak. Koszonom
Adott egy Nissan Patrol gépjármű, melynek forgalmijában a szállítható személyek száma 2 fő és tgk besorolású.
Vannak benne hátsó ülések is, biztonsági övekkel ellátva, gyári rögzítési pontokon, eredeti alkatrészek. Mi szükséges az szgk-vávaló átminősítéshez?
Válaszát előre is köszönöm
Ha egy gépkocsi forgalmi engedéjében N1 kategória van, akkor az kisteherautónak számít mindegy hány főt lehet vele szállítani? Céges adózás és elszámolás szempontjából kérdezem.
Válaszát előre is köszönöm!
N1 kategóriájú furgont át lehet-e íratni M1 kategóriás személyautóra? Ha igen, mi ennek a menete és költsége?
Konkrétan egy dobozos Fiat Ducatot szeretnék lakóautónak berendezni.
Köszönöm előre is a válaszát.
üdv!
Pótkocsi vontatással kapcsolatban lenne kérdésem:
Ha jól tudom nehéz pótkocsi vontatás esetén a járműszerelvény (mindkét jármű) megengedett legnagyobb össztömege nem lehet több, mint 3500 kg. Ezen értékek függetlenek attól, hogy a jármű terhelt vagy terheletlen állapotban van. Ez esetben a pótkocsi megengedett legnagyobb össztömege nem haladhatja meg a vontató jármű saját tömegét.
Vontatásra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek - 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet részlet
21. § (1) Arra nézve, hogy a jármű vontathat-e és ha igen, hány darab és milyen pótkocsit, a hatósági engedélyben foglaltak az irányadók.
(2) A pótkocsi (pótkocsik) össztömege nem haladhatja meg a vontatásra használt
a) személygépkocsi össztömegét,
b) autóbusz össztömegének a felét,
c) tehergépkocsi össztömegének az 1,4-szeresét....
Két VW Caddy tulajdonosai vagyunk, azonban a forgalmi engedély ("J" adatmező) szerint az egyik M1, a másik N1. M1 esetén s saját tömeg 1382 kg az össztömeg 2255 kg. N1 esetén a saját tömeg 1413 kg, az össztömeg 2141 kg.
Ezek szerint mekkora össztömegű, fékezett nehéz pótkocsi vontatható ezekkel? (A járműkategória itt számít? Tehát a áruszállító az teherautó és más vonatkozik rá?)
Segítségét előre is köszönöm!
Van egy Peugeot Expert 3 személyes dobozos autóm,érdeklődnék ez már kisteherautónak számít vagy személyautónak?
5+5teher vito szeretnék behozni külföldröl és az regadó köteles?
A bonus-malus besorolás megkülönbözteti ezt a két gépjármű kategóriát, és nem engedi átvinni a megszerzett A10 osztályt 21/2011 NGM Rendelet 4. § (4) bekezdés alapján: A biztosító az üzemben tartó által az adott szerződés vonatkozásában megszerzett besorolást a szerződés megszűnését követő 2 éven belül figyelembe veszi - ugyanazon gépjármű-kategóriába tartozó gépjárműre - az új szerződés besorolásánál.
Nem tartom életszerűnek ezt a biztosítási megkülönböztetést, mert nagyon sok személygépkocsi átalakítható kisteherautóvá. Ha nem okoztam kárt, akkor emiatt a gépjármű kategória besorolás miatt hátrányba kerülök. De ugyanez igaz a személygépjármű és kisteherautó kategória "átjárhatóságánál" is.
A vezetői engedély besorolás viszont nem tesz különbséget, csak a szállítható személyek és as legnagyobb összsúly tekintetében. Kérdésem: mit lehet tenni, hol lehet elindítani ennek a rendeletnek a módosítását?
Szerintem az Autóklub és a Fogyasztóvédelem "asztala lenne" ez.
Ez is érdekelhet
Gépjármű honosítás – Külföldről behozott autó honosítása
A külföldről behozott gépjárművek hazai forgalomba történő helyezése egy viszonylag költséges, bonyolult és nehézkes adminisztrációval járó folyamat Nem elég csak rátalálni a kívánt járműre, amely fizikailag akár több száz kilométerre található tőlünk, így a további lépések megtétele előtt érdemes felderíteni az autó futásteljesítményét, kártörténet, amelyben az ECDH lehet segítségünkre...
Új rendszám igénylése átíráskor
Választásunk szerint a rendszámtábla lehet egyedileg előállított (jelenlegi ára: 587250-Ft), egyénileg kiválasztott (jelenlegi ára: 151810-Ft), vagy sorozatban előállított (jelenlegi ára 1 pár: 11475-Ft, míg 1 db: 5750-Ft), A sorozatban előállított rendszámtáblák jelenleg két betű – két betű – három szám formátumban készülnek (pl AA-BB 123), és tartalmazzák az európai uniós csillagokat, valamint a magyar címert is...
Az elektromos autók fajtái
Hibrid autók: Olyan hagyományos belső égésű, benzinnel vagy gázolajjal hajtott gépjárművekről beszélünk, amely kisebb akkumulátorral és elektromotorral szereltek, azonban külső forrásból nem tölthető jármű Az akku visszatáplálását -külső forrás hiányában- az autó mozgásával járó regeneratív (fékezéskor, lejtőn való guruláskor keletkező) energiai automatikusan végzi A hibrid autók között érdemes megkülönböztetni a mild hibrid (MHEV) és a hibrid (HEV) technológiát A mild hibrid...