Szinte egész Európában csak nálunk nem kötelező még a tél gumi használata. Aki a szomszédos országokba utazik, mint Szlovénia, vagy Ausztria, az csak akkor indulhat télen útra, ha gondoskodik a megfelelő felszerelésről.
Nem szerencsés, hogy nálunk jelenleg nem az időjárási viszonyokhoz kell a téli autós felszerelést igazítani, hanem a sofőrre bízzák, pedig nem mindenki tudja kellően megítélni, mikor van szükség a téli gumikra. Ez pedig nem csak baleset forrása lehet, de emberéletet is veszélyeztethet. Arról nem beszélve, hogy azokban az országokba a téli kellékek használata törvényi előírás, rengetegbe kerülhet az autózás téli gumi nélkül.
Érdemes megjegyezni és tisztában lenni azzal, hogy a téli gumi nem attól az, mert úgy hívják, azt előírás szabályozza, hogy az abroncs megfelelő téli használatra, melynek jelölése M+S, és ehhez párosul minimum 4 mm-es radiál gumi. Aki megszegi a szabályokat és ezzel veszélyeztethet teremt, akár 5000 Eurós bírságra is számíthat. Ez is bizonyítja, hogy nem érdemes bliccelni, mert rengetegbe kerülhet az autózás a téli gumi nélkül.
Mivel a nálunk keletebbre fekvő országok időjárása épp oly változó és kiismerhetetlen, mint hazánké, így akár az is előfordulgat, hogy tavasszal, vagy kora ősszel az úti célul választott országban jeges eső, vagy havazás van, ilyenkor nem az évszak, hanem az adott időjárási viszony határozza meg a téli gumi használatának szükségességét. Az biztos, hogy többek között Romániában,Ausztriában is nagyon szigorúan ellenőrzik az előírás betartását, ezzel magyarázható, hogy az utóbbi időben hazánkban is igen megnőtt a téli gumik iránti kereslet. Érdekes módon Romániában még sokkal szigorúbbak az előírások mint például Ausztriában, mert náluk a 10, vagy annál több utas szállítására alkalmas buszok és a 3,5 – 9,0 tonnás haszongépjárművek esetében a hajtott tengelyt is fel kell szerelni téli abronccsal, vagy ennek megfelelő védelmet nyújtó hólánccal. Arra is érdemes figyelni, hogy ha hóláncot használunk, annak felszerelését gyakoroljuk be jól még indulás előtt, mert a hóban elakadva igen kényelmetlen helyzetet teremthetünk magunknak. Egyszóval a lán használatát nem csak begyakorolni érdemes, de az ehhez szükséges körülményekről is előre gondoskodni kell, melyek közül a legfontosabb a lánc felszerelését magyarázó leírás, de gondoljunk arra is, hogy ne a puszta földön térdelve kelljen a műveletet elvégezni, legyen kéznél megfelelő kesztyű.
Szlovéniában a rendelkezések előírják, hogy minden évben november 15. és március 15-e között kötelező a téli gumi használata. Szlovákiában az idő intervallum nincs konkrétan megszabva, de az előírások megkövetelik, hogy téli gumit kötelező használni jégeső, hóesés esetén, vagy akkor is, ha jegesedés miatt veszélyesek az utak. Szlovákiában pedig akkor, ha hó, jég vagy jegesedés nehezíti meg a közlekedést. Természetesen - a hólánccal ellentétben - ezekben az országokban sem elég a hajtott kerekekre téli abroncsot szerelni, a pótkeréken kívül mind a négy keréken kötelező. Németországban szintén rengetegbe kerülhet az autózás téli gumi nélkül. A használat itt sem évszaktól függő, aki Németországba készül, vagy esetleg gyakran autózik oda, október elejétől egészen tavaszig fent hagyhatja a téli felszerelést. Németországban az ide vonatkozó büntetés átlagosan 40 – 80 euró között mozog, ez is elég szép összeg. A konkrétan fizetendő összeg nagyságát az befolyásolja, hogy „csak” nincs felszerelve a téli gumi, vagy e mellett még a közlekedésakadályoztatása fennáll.
Az itt nem említett európai országokban is szabályozva van a téli közlekedés, az interneten minden országra vonatkozóan meg lehet keresni az előírásokat. Érdemes ezt megtenni amikor külföldi útra készülünk, hisz rengetegbe kerülhet az autózás téli gumi nélkül.