A lakásbiztosítások piacán is találkozhatunk azokkal az esetekkel, amikor a megkötött biztosításban változások állnak be. Ilyen eset lehet, ha az ügyfél szolgáltatót vált, vagy valamilyen okból meg akarja szüntetni a szerződést. Önmagában nem is a szándékkal szokott a probléma lenni, hanem a módszerrel, amellyel a biztosított el akarja érni a célját. Régebben megszokott eljárás volt az ügyfél részéről, hogy egyszerűen nem fizette a díjazást, amelynek következtében a biztosító automatikusan megszüntette a szerződést, és így az ügyfélnek semmit sem kellett tennie, azaz egyszerű ráutaló magatartással elérte, amit akart, és pedig úgy, hogy még a díjhátralékot sem követelte rajta a biztosító.

Lakásbiztosítás kalkulátor – kattintson ide – Tudja meg weboldalunk segítségével azt, hogy mire jó egy lakásbiztosítás. Oldalunkon 11 biztosító társaság lakásbiztosítási díját hasonlíthatja össze egymással. Kalkulátorunk használható biztosítás kötésre, vagy csupán tájékozódásra.

Manapság azonban már nem így működnek a dolgok, ugyanis a kiélesedett konkurencia harc miatt a biztosítók is futnak a pénzük után. A biztosítók pontosan, és részletesen leírják, az ÁSZF-ben, azaz, az Általános Szerződési Feltételekben, hogy mikor, milyen módon lehet a szerződést megszüntetni, illetve milyen következményei vannak a szerződésszegésnek. A lakásbiztosításoknál tudni kell, hogy határozatlan időre köttetnek általában, de van egy évfordulójuk, amikor az ügyfélnek lehetősége van a biztosítás szabályos megszüntetésére, azaz felmondására. Ebben az esetben fontos, hogy a felmondólevél az évforduló előtt legalább 30 nappal beérkezzen a biztosítóhoz. A felmondólevélnek vannak tartalmi megkötései. Szerepelnie kell benne a szerződő fél nevének, lakcímének, születési idejének, a kockázatviselés helyének a címének, ha az nem egyezik meg a lakcímmel, a kötvényszámnak, és végül magának a ténynek a közlésének, azaz a határidős felmondásának a rögzítésének. Fontos tudni ezzel kapcsolatban még, hogy a felmondást e-mailben nem lehet eljuttatni a biztosítóhoz, hanem fax, levél, vagy személye leadás útján lehet azt megtenni.

A felmondáson kívül szintén a szerződés megszüntetéséhez vezet, az un. érdekmúlás Érdekmúlásról beszélhetünk az ingatlan értékesítése, megsemmisülése esetén, illetve a biztosított halála esetén. Az érdekmúláshoz is köthetően, de általánosságban véve is kötelessége a biztosítottnak bejelenteni a változásokat. Így be kell jelentenie, az ingatlan értékesítésének tényét is, illetve, ha annak esetleges megsemmisülését is, amely esetekben a szerződés a bejelentés hónapjának a végén, azaz az utolsó napján szűnik meg. Elhalálozás esetén pedig az örökösöknek kell nyilatkozniuk, hogy viszik-e tovább a biztosítást, vagy nem, tehát nem szűnik meg automatikusan. Amennyiben viszik tovább, arról nyilatkozniuk kell, amivel meg kell várni a hagyatéki végzést, mert a szerződés nevükre való átírása csak akkor válik lehetségessé.

Most pedig térjünk vissza arra az esetre, amikor a biztosított díj nem fizetéssel szeretné elérni a szerződés megszűnését. Azt fentebb már megállapítottuk, hogy ez manapság már nem működik, és nem is ajánlott módszer. Ugyanis, amennyiben a biztosított nem fizeti a díjazást, akkor a biztosító 30 nap után, illetve folytatólagos szerződés esetén 60 nap után megszünteti a szerződést, abban az esetben, ha az ügyfél addig nem fizetett, sem halasztást nem kapott, illetve a biztosító a díjkövetelést bíróság útján nem érvényesítette. A biztosítónak ugyanakkor még van arra lehetősége, hogy a fenti 60 nap letelte előtt, ha az elmaradás tényéről az ügyfelet levélben értesítette, és felszólította annak befizetésére, akkor még 30 nappal kitolhatja a szerződés megszűnését, és a bírósági út igénybevételének a lehetőségét. Amennyiben a biztosító bírósághoz fordul, akkor a biztosítási időszak végéig számított, meg nem fizetett díj egy összegben válik esedékessé. Ezek kívül a biztosítók alkalmazhatják a fizetési meghagyási eljárást is, illetve behajtó cégnek is kiadhatják az elmaradás behajtását. Természetesen olyan eset is előfordul, hogy a biztosító jogtalanul követeli az elmaradt díjazás rendezését, amelyet gyakran egy kis odafigyeléssel, illetve a tények ellenőrzésével kiküszöbölhetünk. A fentiek után mégis a legjobb, és legegyszerűbb megoldás, ha élünk a rendes felmondás lehetőségével, illetve kivárjuk az évforduló időpontját, és akkor mondjuk fel a szerződést, az előírt szabályoknak megfelelően.